Hannes Tahon: Sporza-journalist en ervaren wielermanager
top of page

Hannes Tahon: Sporza-journalist en ervaren wielermanager



Zijn naam doet misschien wel een belletje rinkelen, Hannes Tahon (30) is de rechterhand van Michel Wuyts en José De Cauwer tijdens de live-uitzendingen van de koers. De levende wielerencyclopedie doet al sinds zijn achtste mee aan allerlei pronostieken. “Niet voor de prijzen, wel voor de eer.” We spraken met Hannes over zijn rol als assistent in de commentaarcabine, het wielervoorjaar en Sporza Wielermanager.


Wat is nu precies jouw rol in de commentaarcabine tijdens live-uitzendingen van de koers?

“Ik luister tijdens de koers constant naar de wedstrijdradio. Als er renners zijn die Michel en José niet direct herkennen, wat niet veel gebeurt, dan probeer ik zo snel mogelijk te achterhalen om wie het gaat. Dan schrijf ik dat op voor Michel en José. Soms bel ik ook naar ploegleiders om informatie te bekomen, over valpartijen bijvoorbeeld.”


Hoe groot is jouw ‘fichebak’ in vergelijking met die van Michel Wuyts?

“Die van Michel is natuurlijk al járen oud en hij vult die ook altijd direct aan na de wedstrijd. Dat is echt historisch materiaal. Ik zorg ervoor dat mijn fiches voor de wedstrijd geüpdatet zijn, met wat foto’s en tweets ook tegenwoordig. We vullen elkaar wel aan, Michel heeft meer de harde feiten over renners en mijn info is wat losser en bevat meer leuke weetjes, faits-divers.”


Hoe kom je aan al die side-informatie?

“Mijn talenkennis is daar een groot voordeel bij. Ik heb Spaans en Duits gestudeerd en verder spreek ik ook Frans, Engels, een beetje Italiaans en wat Portugees. Ik vind eigenlijk dat je, als je Peter Sagan aanspreekt, in het begin een paar woordjes Slovaaks zou moeten praten. Dat deed ik al bij zijn ex-vrouw Katarina, zo toon je dat je echt moeite doet en dat je niet gewoon een journalist bent die zijn vraagjes aframmelt.”


In het begin van je carrière was dat waarschijnlijk moeilijker om te doen.

“In het begin heb je wel een beetje stress natuurlijk. In de Vuelta moet ik bijvoorbeeld ook interviews doen. Daar ben ik chauffeur, interviewer, technicus, assistent en cateraar. Belangrijke job hoor, eten is belangrijk, vooral voor Michel en José. Als ze voorover gebogen zitten of wat beginnen te zweten, hebben ze iets nodig. Dan weet ik dat ik wat cola en chocolade moet brengen.”


Krijgen jullie goede kost in de commentaarcabine?

“Dat valt tegen. Meestal is dat hetzelfde voor zo’n honderd man. Michel en José hebben liefst een broodje met tonijn. Zij zouden dat iedere dag eten.”


Wat is je grootste flater tijdens een live-uitzending?

“Thomas De Gendt zat in de vroege vlucht in de Tour en ik had zijn voorsprong op een papiertje geschreven. Dat papiertje lag daar twee uur later nog bovenaan de stapel. Michel nam dat papiertje en deelde De Gendt zijn voorsprong mee, live op antenne. Hij kon er even niet mee lachen en gooide met water naar mij. Op het moment zelf is dat even ambetant, maar na de wedstrijd is dat weer vergeten. Soms moet ik wat ordelijker zijn.”


Tijdens de Tour van vorig jaar werkten Hannes (rechts), Michel (links) en José coronaproof vanuit Brussel


Na het Belgisch Kampioenschap veldrijden vond je de bril van Daan Soete nadat hij een oproep lanceerde op sociale media. Heb je ondertussen al een truitje van hem ontvangen?

“Nee, maar ik deed het ook niet voor dat truitje hoor, ik wou gewoon eens iemand gelukkig maken. Ik zat in Koolskamp op 10 minuutjes van Meulebeke, dus dat is niet ver. Die beloning hoefde niet voor mij, dat truitje was waarschijnlijk meer waard dan die bril. Het was wel een uitdaging om die bril te vinden.”


Hoop je ooit de bril van een andere renner te vinden?

“Als er iemand iets kwijt is dan help ik graag. Die dag had ik ook gewoon zin om een goede daad te verrichten.”


Zijn er renners waar je echt fan van bent?

“Nee, eigenlijk niet. Vroeger wel, ik was vooral fan van Spaanse renners, Iban Mayo bijvoorbeeld. Daarnaast was ik ook wel fan van sommige West-Vlaamse renners. Nu ben ik eigenlijk van niemand fan. Ik denk ook niet aan mijn pronostiek tijdens de wedstrijden, tijdens mijn werk zet ik dat volledig van mij af. Dan mag Alaphilippe een fantastische koers rijden, ook al heb ik hem niet in mijn ploeg. Ik zit dan niet te hopen dat hij gaat vallen of zoiets.”


“Ik heb vanaf de eerste dag gezegd dat Pogacar een droom van een eindwinnaar zou zijn.”

We hebben gemerkt dat je de voorbije jaren goed hebt gescoord op de Sporza Wielermanager. Hoeveelste werd je precies de afgelopen jaren?

“In de Tour was ik de eerste van de Sporza-redactie, ik haalde de top-60 in het algemeen klassement. De Tour ligt me beter dan het voorjaar. Tussen de grote renners kies ik al eens de verkeerde in het voorjaar. Vorig jaar was ook een vreemd jaar wel, voor alles eigenlijk.”


Krijg je als winnaar van de Sporza-poule eigenlijk ook een prijs?

“Nee, dat is puur voor de eer. Soms geef ik wel eens een goeie tip aan collega's. Er was bijvoorbeeld een collega die Dumoulin in haar tourploeg had van in het begin, maar Pogacar niet. Ik zei dan dat Dumoulin geen puntenpakker zou zijn in de eerste weken. Je kan hem later nog inbrengen, maar pak Pogacar in het begin, die gaat een fantastische Tour rijden. Ik heb vanaf de eerste dag gezegd dat Pogacar een droom van een eindwinnaar zou zijn. Pogacar was geen verrassing ofzo, maar het is wel een renner waarrond ik mijn ploeg gebouwd heb. Uiteraard was ook Roglic een belangrijke pion in mijn ploeg.”


Had je voor de tijdrit gedacht dat hij het nog ging doen?

“Nee, dat had ik niet gedacht. Dat maakt het wel mooi natuurlijk, zo'n onverwachte plotwending.”


Wat zijn jouw tips voor onze lezers? Waarop moeten ze letten als ze hun Sporza Wielermanager samenstellen?

“Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk renners hebt die top vijf rijden. Ik selecteer eerst de grotere mannen. Daarvan mag je eigenlijk niemand laten liggen. Dat is mijn fout geweest de afgelopen jaren, dus nu pak ik de grote drie sowieso.”


Interessant.

“Als je er één niet hebt, dan kan heel je voorjaar naar de vaantjes zijn. Als er dan één van de drie pech heeft is het niet erg, want de meesten zullen die ook wel hebben. Het is erger dat je ze niet hebt dan dat je ze hebt als ze pech hebben. Bestudeer trouwens ook de programma’s van de renners heel aandachtig. Let op, je mag je er ook niet blind op staren. Het is niet omdat een renner veel klassiekers rijdt, dat het een puntenpakker gaat zijn.”


Wacht je tot na de Vlaamse klassiekers om je transfers te doen?

“Ja, tenzij één van de groten uitvalt. Normaal doe ik mijn transfers na Parijs-Roubaix. Ik hou ook wel wat budget over, hoe moeilijk dat ook is. Op één miljoen kan het al aankomen. Met die tien procent toeslag op de transferprijs kan het pijnlijk zijn als je een miljoentje tekort komt.”


Neem je nu al enkele renners voor de Ardense klassiekers of renners die zowel de Vlaamse als de Waalse klassiekers rijden?

“Sowieso neem ik niemand die enkel de Ardennenklassiekers rijdt. Er kan zoveel gebeuren in die voorbereidingskoersen, in de Ronde van Catalonië of het Baskenland bijvoorbeeld. Ik heb het al eens gehad dat een renner uit mijn team zijn sleutel- of dijbeen brak. Daarom is het dus beter om te wachten.”


En wat doe je met de sprinters?

“Vroeger heb ik nog dure topsprinters gehad in mijn ploeg, dat is eigenlijk het domste wat je kunt doen. Pure topsprinters pakken punten weg van de klassieke mannen. Eigenlijk pak je best goedkope sprinters. Er zijn er altijd die wel eens in de Scheldeprijs, in Brugge-De Panne of Nokere Koerse top-10 rijden.”


Heb je al verrassende namen in je ploeg voor de komende klassiekers?

“Zeker, hou de website van Sporza maar in de gaten. Ik zal er vijf jongeren om naar uit te kijken prijsgeven, bijvoorbeeld Ethan Hayter. Iemand die zeker punten kan pakken. Hij is snel en houdt van het klassieke werk, bij Ineos krijgt hij een mooi programma.”


Slotvraag, wie is de spion van het peloton?

“Het is één renner en ik ben zijn contactpersoon. Ik ga dat natuurlijk niet prijsgeven. In het peloton en op Instagram wordt er al over gesproken, dan moet hij de lippen stijfhouden. Onlangs zei hij tegen mij: “Shit, ik heb schrik dat ze mij gaan ontmaskeren.” Misschien kan ik er wel iets op vinden. Voorlopig denk ik niet dat hij ontmaskerd gaat worden.”


De 10 tips & tricks van Hannes Tahon:


#1 Sla niemand over van de grote renners


#2 Bestudeer het programma van de renners aandachtig en staar je niet blind op renners die veel wedstrijden meedoen


#3 Doe je transfers pas na Parijs-Roubaix, tenzij er één van de groten uitvalt


#4 Houd in het begin één miljoen budget over om later goede transfers te kunnen doen


#5 Neem nog geen renners die enkel de Ardennenklassiekers rijden, gebruik je transfers voor die renners


#6 Kijk eerst naar sprinters en snelle mannen als je naar goedkope renners zoekt


#7 Overloop de rennerslijst achteraf nog eens van voor naar achter, dan kom je zeker nog goedkope renners tegen die je vergeten was


#8 Kill your darlings, neem geen renners die te duur zijn voor hun mogelijkheden omdat je er fan van bent


#9 Hou de website van Sporza in de gaten, Hannes Tahon geeft er vijf veelbelovende jonge renners prijs! Ethan Hayter is er alvast één van


#10 Blijf onze blog volgen voor nog meer tips & tricks




3.451 weergaven0 opmerkingen
bottom of page